קהיר מצרים – סקירה כללית

14.07.2019 | מערכת בריזה

בירת מצרים היא עיר של ניגודים הממזגים את הישן עם החדש, סיפורי אלף לילה ולילה, קסם שמורגש מהשווקים התוססים ועד האוצרות הארכיאולוגיים. מחד, היסטוריה שמתעוררת לחיים ומנגד, שיק אירופאי מעודן. קהיר היא עיר עצומה הגדושה במונומנטים מרשימים ואתרי מורשת עולמית השוכנת בצפון מצרים לגדות נהר הנילוס ומחולקת לשני אזורים מרכזיים – העיר העתיקה והעיר החדשה. הצד העתיק הוא מארג של רחובות צפופים וסמטאות מתפתלות עם אוצרות היסטוריים כמו מסגדים מימי הביניים, בית כנסת עתיק והעיר החדשה מודרנית להפליא עם מרכזי קניות וגורדי שחקים המעצבים את קו הרקיע. ביניהם בולט במיוחד בנוכחותו מגדל התקשורת המתנשא לגובה של 187 מטרים.

מוזיאונים בקהיר

אי אפשר לבקר בקהיר מבלי לסייר במוזיאונים המפורסמים שלה, כמו המוזיאון המצרי, שנחשב לממלכת האוצרות המצרית. הוא כולל מאות אלפי פריטים מהעבר כמו תכשיטים ופסלים קדומים, אבל אין ספק שגולת הכותרת שלו היא חלל המומיות מימי הפרעונים. מוזיאון אמנות האסלאם הוא מוזיאון מסקרן נוסף בעיר, שמציג אמנות מהמזרח התיכון כמו קרמיקה איובית וציורי קיר ומטבעות וקישוטי קרמיקה.

ארמונות ואתרים עתיקים בקהיר

ארמון מניאל הנקרא גם ארמון הנדיבים הוא אתר ארכיטקטוני עוצר נשימה המשתרע על פני מספר מבנים המציגים את אורח החיים בעבר, מוקפים בגנים ססגוניים. הפאר של קהיר בא לידי ביטוי גם במצודת העיר המכונה מצודת צלאח א-דין – זוהי מצודה מימי הביניים וממנה תצפית על קהיר. זהו אחד מאתרי התיירות המרכזיים של בירת מצרים שהשתמרה היטב על שלל ביצוריה וכוללת גם מסגדים, מוזיאון הכלא של המצודה מוזיאון צבאי ועוד.

אם מתחשק לכם להחליף את הווי העיר הצפופה והעמוס בשקט ושלווה, נווטו דרכם לעבר הריאה הירוקה של קהיר – פארק אל אזהר המציע פסק זמן מהווי האורבני עם גנים אשר תוכננו בקווים סימטריים עם עבודות אבן צבעוניות ומגרשי משחקים לילדים, מסעדות ובתי קפה וכן נקודות תצפית לעבר המצודה.

הלב הפועם של קהיר הוא שוק חאן אל-חלילי – השוק הפתוח הגדול של קהיר בו תיחשפו להרים של תבלינים ארומאטיים, מנורות נחשות מהן נראה שכל רגע יפרוץ הג'יני של אלאדין ושלל בתי קפה מסורתיים ופריטים אותנטיים מזכרות ממצרים.

ביקור בקהיר מהווה הזדמנות לשוט בנהר הנילוס הגדול בעולם העובר דרך שלל מדינות באפריקה. אפשר לצאת לשייט באור יום או לשייט לילי.

מרחק קצר מהעיר מחכה לכם מתחם הפירמידות בגיזה. הפירמידה הגדולה כאן היא אחת משבעת פלאי תבל והיחידה ששרדה עד ימינו. ככל הנראה נבנתה על מנת לשמש כקבר למען פרעה ח'ופו בן סנפרו ונחשבת להישג הנדסי מרהיב המבוסס על אבני חול והקבר עצמו עשוי מגרניט.

קהיר היא אולי אחת הערים הצפופות בעולם, אבל יש בה המון קסם אוריינטלי, מונומנטים מרהיבים והיא מספקת הצצה נדירה לתרבות האיסלמית.